Wat is Odoo nou precies?

Odoo is in Nederland een relatief nieuwe en nog onbekende speler in de markt. Maar wat is het nou precies? Is het een ERP systeem, of toch meer een CRM pakket? In deze post leg ik je het precies uit.

Gepubliceerd op 01-02-2024 door Jeroen in Odoo

Odoo is een alles-in-een software oplossing voor vereenvoudigen en digitaliseren van je bedrijfsprocessen. Dat klinkt heel mooi, maar hoe werkt dat dan precies?

Als je een lege Odoo omgeving start zie je een nagenoeg leeg dashboard. De twee icoontjes die er in ieder geval staan, zijn Apps en Instellingen. Via Apps kun je apps toevoegen aan jouw Odoo-omgeving.

Een aantal iconen zoals deze getoond worden op het dashboard, met rechtsonder de iconen die altijd beschikbaar zijn: 'Apps' en 'Instellingen'

Apps

Voor elk bedrijfsproces zijn er apps beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan CRM, boekhouding, facturatie, verkoop, inkoop, het beheren van je website, een app voor een kassa en ga zo maar door.

Voordelen

Het grote voordeel van deze opzet is dat je dus alleen apps installeert die je nodig hebt voor jouw bedrijf en jouw processen. Hierdoor is Odoo bruikbaar voor veel verschillende branches. 

Een ander voordeel is dat je het digitaliseren stap voor stap kan aanpakken. Je kan beginnen met het onderbrengen van je boekhouding in Odoo, om dit vervolgens bijvoorbeeld uit te breiden naar je CRM voor verkoop, het toevoegen van e-mailmarketing, en ga zo maar door.

Alles-in-een

Het laatst voordeel dat ik wil benoemen in deze post is het alles-in-een aspect. Een mooi voorbeeld is een retailomgeving.

Stel, je hebt een winkel. Dan wil je je producten beheren, voorraad bijhouden, klanten registreren, online verkopen en dus verzenden en misschien een klantenservice met een helpdesk. Dit kun je allemaal doen met Odoo, voor alles wat ik zojuist noem is een app beschikbaar. En het mooie daarvan is, is dat alle informatie integraal aan elkaar verbonden is.

Als je bijvoorbeeld een artikel toevoegt, is deze direct beschikbaar in je kassa en je webshop. Zonder koppelingen tussen verschillende systemen. En of je nu fysiek in je winkel of via je webshop een artikel verkoopt, de klantgegevens zijn op beide plekken direct beschikbaar. En de verkopen komen meteen op de juiste plek in je administratie terecht.

Odoo bevat een kassa-interface die speciaal ontworpen is voor het gebruik op touchscreens

Nadelen?

Een nadeel is dat je als onervaren gebruiker misschien geen idee hebt waar je moet beginnen. En daar kan ik je helpen. Samen maken we een plan van aanpak. Welke processen gaan we digitaliseren, en welke apps hebben we daarbij nodig? Ik zet de basis van Odoo voor je op, richt de apps voor je in. Daarnaast leer ik jou en al je collega's werken met Odoo, en ben ik jouw eerste lijn bij vragen en problemen.

Meer weten? Op deze pagina lees je meer over Odoo en kun je een vrijblijvende demo plannen.

Gratis tips en adviezen over digitaliseren ontvangen? Schrijf je in en ontvang maandelijks mijn nieuwsbrief.