Maatwerk portal HTR Rubber & Foam

HTR Rubber & Foam produceert een breed assortiment aan producten van rubber en foam. Deze producten worden op aanvraag van klanten ontwikkeld door de R&D afdeling om vervolgens in de eigen fabriek te worden geproduceerd. Het ERP dat zij gebruiken is Microsoft Dynamics, maar daarin ontbreken een aantal gebruiksvriendelijke modules voor het stroomlijnen van verschillende processen.

Gepubliceerd op 19-02-2024 door Jeroen in Projecten

Om het gat op te vullen van deze ontbrekende modules ontwikkelde ik een maatwerk portal.

APQP module

De producten die HTR verkoopt bestaan meestal nog niet, en dus moeten deze ontwikkeld worden. Hiervoor gebruiken zij het APQP framework (Advanced product quality planning). De eerste module binnen het maatwerk portal is een digitale omgeving waarin alle informatie rondom een productaanvraag structureel en geordend vastgelegd kan worden. De APQP module is ingedeeld in fases, en elke fase moet afgerond zijn voordat aan een volgende fase kan worden begonnen.

Het resultaat is een compleet dossier met alle belangrijke en relevante informatie voor het kunnen uitbrengen van een offerte en het kunnen produceren van de nieuwe producten.

In één oogopslag is zichtbaar wat de status van een productaanvraag is

Productieplanning

Voor het eenvoudig plannen van de productieplanning heb ik een module ontwikkeld waarmee alle vrijgegeven orders heel simpel via drag-and-drop gepland kunnen worden. Hierdoor besparen de medewerkers van de planning dagelijks heel erg veel tijd. De data wordt na het plannen van een order teruggeschreven naar Navision, zodat in het ERP ook altijd de meest actuele data rondom de planning beschikbaar is.

Een duidelijk, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk planbord

Projectmanagement

De verschillende modules leveren taken op die door verschillende medewerkers moeten worden opgepakt. Hiervoor heb ik de opensource tool Kanboard geïmplementeerd. Via de API worden automatisch projecten en taken aangemaakt, en direct gekoppeld aan de juiste medewerkers. Het resultaat is dat taken nu veel sneller worden opgepakt en afgehandeld, en niet meer blijven liggen en niemand er iets van weet.

Een handig overzicht van taken is een geïntegreerd onderdeel van de portal

FMEA

Het project waar we nu mee aan de slag zijn is een versimpeling van het FMEA proces. Het moet mogelijk worden om op een eenvoudige manier procesrisico's in kaart te brengen, en aan de hand van data automatisch bij elke volgende productieorder de juiste risico's en werkinstructies te tonen om zo de kans op fouten drastisch te verlagen.

Gratis tips en adviezen over digitaliseren ontvangen? Schrijf je in en ontvang maandelijks mijn nieuwsbrief.